Op pad met Achmed en de braadpiet

1 november 2018 - Fes, Marokko

Dat de nieuwe Marokkaanse tijd nog steeds voor verwarring zorgt, bleek woensdagmorgen toen we op de afgesproken tijd aan het ontbijt verschenen en een slaperig peroneelslid troffen die nauwelijks wakker leek en aan wie je meteen kon merken dat er van ontbijt in de nabije toekomst toch beslist geen sprake kon zijn. Maar ja, het was heel duidelijk afgesproken,  omdat we met ons programma van die dag behoorlijk onder tijdsdruk stonden. We moesten nl. voor een bepaalde tijd in Casablanca zijn om daar de laatste rondleiding in de moskee van Hassan de tweede te halen.  Dus maar even het heft in eigen handen genomen, een paar potten koffie gescoord in de keuken en toen men door had dat we toch echt nog graag iets wilden eten kwamen er nog ergens een schaaltje cake vandaan en een paar koekjes. Rinus verklaarde dat hij nog wel twee krentenbollen had, en daar zouden we met z'n negenen vast een eind mee komen. Dus zodanig versterkt gingen we op pad.

Tot onze vreugde kwam Achmed, onze gids van gisteren,  ons ophalen en vertelde dat hij met ons mee zou gaan op onze rondreis. Buiten wachtte een prachtige bus met chauffeur Abdul aan het stuur en nadat alles en iedereen aan boord was, kon de reis beginnen. Eerst dus naar Casablanca voor het bezoek aan de moskee. Gelukkig lukte het om er op tijd te zijn en ondanks de verwarring over waar nou precies op het werkelijk enorme terrein de toegangskaartjes moesten worden gekocht,  lukte het om binnen te komen en aan te sluiten bij een Engels sprekende gids. We moesten ons aan allerlei regels houden, maar als er al iemand buiten de lijntjes liep dan werd diegene luidkeels te kennen gegeven dat er een overtreding werd begaan. Overal stonden strenge mannen toezicht te houden, ook buiten. Daar werd je zelfs letterlijk teruggefloten met fluitjes waar een NS conducteur jaloers op zou zijn. Over de moskee kan ik kort zijn: het was indrukwekkend, maar ook heel kil. Alles was van marmer en vooral heel groot. Achmed hield ons nauwlettend in de gaten en lette goed op dat we allemaal een beetje bij elkaar bleven.  Eenmaal buiten telde hij zijn schaapjes en miste er een. Natuurlijk kent hij nog niet onze namen, dus aan ons de vraag wie we misten. Nou, Piet dus. Aha, zijn gezicht lichtte op: dat was een bekende naam, net zoals de braadpiet! Het duurde even voordat we hem snapten maar toen hij over de film begon, viel bij ons de dirham: hij bedoelde Brad Pitt. En terwijl Els nog enigszins verbijsterd aan de nieuwe status van haar man stond te wennen, wilde Achmed wel heel graag met Braad Piet op de foto.

Na de lunch verlieten we Casablanca en reden we door naar Rabat waar we zouden overnachten. We werden ontvangen in een werkelijk schitterende riad waar we heel hartelijk welkom werden geheten. Wat een prachtige plek met superaardige mensen. Geheel in stijl met zijn filmsterrenstatus kreeg Braad de grootste kamer vanwaaruit hij slechts een paar passen hoefde te zetten om 's avonds aan het diner aan te schuiven. Het was hem van harte gegund...

Het weer is niet om over naar huis te schrijven, dus dat doen we dan ook maar niet. Tot de volgende blog!

1. Coby Westerink:
    2 november 2018
    ????? Is Braad Piet ook aanwezig op de boot van Sinterklaas? Op tijd terug voor de landelijke intocht Braad Piet ?
    Zo te lezen vermaken jullie je uitstekend, " never a duel moment" met jullie........misschien komt er nog eens een tv serie , met met " de Negengaanopreis " als titel , veel plezier met elkaar.
  2. Coby van Opstal:
    2 november 2018
    Wat een leuk verhaal weer. Zo geniet ik een beetje mee!
    Rien, vast hartelijk gefeliciteerd. Gek , ik weet nooit iemands leeftijd maar die van jou is zo makkelijk te onthouden! Veel plezier allemaal!
  3. Lidy:
    2 november 2018
    Rinske, het is weer genieten om de sappige verhalen te lezen!
    Veel plezier met elkaar en ik zie weer naar het volgende verslag uit. Gr. ☀️🐪
  4. Alexandra van Dijk:
    2 november 2018
    Hilarisch verhaal over braad piet, dat is toch de droomverwisseling van iedere man?!
    Have fun!
  5. Cisca:
    2 november 2018
    Hahaha, wat een geweldig verhaal weer! En wat een bevoorrechte mensen zijn jullie toch om met de enig echte Braadpiet op vakantie te mogen! Geniet ervan!